اکنون به پیشرفت ۸۴ درصدی رسیده و قرار است تا پایان سال به بهرهبرداری برسد. این خط ریلی بندر شهید بهشتی چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران را به شبکه ریلی کشور متصل میکند و از مسیر شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان میرسد.
بخش خاش تا زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ افتتاح شده و باقی مسیر تا چابهار نیز بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با تکمیل این خط، دسترسی ریلی مردم جنوب شرق کشور فراهم شده و امکان انتقال کالا از چابهار به داخل کشور و همچنین به آسیای میانه، افغانستان و حتی اروپا تسهیل میشود.
به گفته مسئولان، مسیر چابهار – جلفا – ارمنستان میتواند حلقه اتصال ایران به گرجستان و سپس به اروپا باشد. در حال حاضر زیرساختهای جادهای این مسیر آماده است و تنها حلقه مفقوده، اتصال ریلی خاش به چابهار است که قرار است تا پایان سال بخش ایرانشهر – خاش و تا شهریور ۱۴۰۵ کل مسیر تکمیل شود.
بهرهبرداری کامل این خط ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت بینالمللی، زمینهساز رونق اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه صنایع بومی در استان سیستان و بلوچستان خواهد بود و چابهار را به یکی از کانونهای اصلی تجارت منطقهای تبدیل میکند.
انتهای خبر/