۰
کارشناس مذهبی:

جشن «امت احمد» با رشد معرفتی تکمیل می‌شود

تهران - استال پرس - یک کارشناس مذهبی گفت: جشن «امت احمد» با ارائه محتوایی که ما را متوجه شخصیت پیامبر کند، باعث رشد بینشی و معرفتی آن می‌شود.
جشن «امت احمد» با رشد معرفتی تکمیل می‌شود

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «استال پرس» و به نقل از خبرنگار معارف ایرنا سه سال پیش در سنندج، جشنی با محوریت میلاد پیامبر (ص) آغاز شد؛ جشنی که امروز دامنه‌اش به استان‌هایی همچون کردستان، سیستان و بلوچستان، گلستان و هرمزگان و شهرهایی چون تهران، قم، اصفهان و شیراز رسیده است.

 حجت‌الاسلام محمدرضا جوان‌آراسته مدیر مدرسه مهارت‌آموزی مبنا درباره جشن امت احمد به خبرنگار ایرنا گفت: هنگامی که پیروان مذاهب و گرایش‌های مختلف دینی حول محور شخصیت پیامبر گرد هم می‌آیند، نگاه‌ها متوجه آن حضرت می‌شود و بدین ترتیب بر یکی از اساسی‌ترین نقاط اشتراک میان مسلمانان تأکید می‌گردد. چنین رویکردی به طور طبیعی همدلی و انسجام ایجاد می‌کند و بازگشتی به مشترکات بنیادین به شمار می‌آید.

 وی افزود: در این‌گونه مراسم برخلاف روزمرگی‌هایی که رسانه‌ها عمدتاً توجه افراد را به افتراق‌ها سوق می‌دهند، مردم بار دیگر به مرکز اشتراک بازمی‌گردند و آن را مبنای توجه خویش قرار می‌دهند و هیچ نقطه اشتراکی والاتر از شخصیت پیامبر نیست.

 جوان‌آراسته درباره عوامل جذابیت جشن امت احمد گفت: آنچه این جشن را برای مردم دلنشین‌تر کرده، در وهله نخست همان عوامل سطحیِ ایجاد جذابیت است؛ به این معنا که در «امت احمد» وقتی اسباب شادی فراهم می‌شود و فرصتی برای تفریح و تفرج ایجاد می‌گردد، خودبه‌خود جذابیت بیشتری شکل می‌گیرد که این جذابیت گاه با موسیقی، نمایش یا برپایی غرفه‌هایی که توجه کودکان و نوجوانان را به خود جلب می‌کنند، پدیدار می‌شود.
 
 وی تأکید کرد: در کنار این بُعد، لایه‌ای عمیق‌تر وجود دارد و آن بُعد معرفتی و هویتی جشن است که به ساحت اندیشه و معنویت بازمی‌گردد. این بخش شاید در نگاه نخست فاقد جذابیت‌های ابتدایی باشد؛ اما در واقع معنا و روح کل مراسم را تأمین می‌کند.

 این کارشناس مذهبی اضافه کرد: البته باید این دو بُعد در هم تلفیق شوند. منظور از محتوا، مطالب سنگین و پیچیده نیست، بلکه ارائه محتوایی است که ما را متوجه شخصیت پیامبر کند؛ گوشه‌ای از ابعاد رفتاری یا لحظاتی از زندگی ایشان را به یاد آورد.

 وی تأکید کرد: اگر این محتوا در قالبی نوآورانه عرضه شود؛ خواه در قالب شعر و آواز، خواه در قالب نقاشی یا نمایش، می‌تواند ما را به خواسته اصلی‌مان نزدیک‌تر سازد. چنین شیوه‌ای ضمن ایجاد فضایی مفرح و نشاط‌آور، زمینه‌ای برای رشد بینشی و معرفتی در دل جشن فراهم می‌آورد.

 جوان‌آراسته با بیان اینکه مسئولیت اصلی توسعه بینش فرهنگی و دینی جامعه بر دوش نهادهای فرهنگی است، اظهار داشت: رشد بینشی و فرهنگی مذهبی مردم جزو وظایف نهادهای فرهنگی به شمار می‌آید؛ چه نهادهای فرهنگی خصوصی و چه نهادهای فرهنگی دولتی و مجموعه‌های فرهنگی متولی امر فرهنگ، توسعه و تعمیق بینش فرهنگی مردم هستند.

 وی ادامه داد: متأسفانه عملکرد این نهادها هنوز کافی نیست و در حوزه فرهنگ عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم. باوجود کارها و تلاش‌های خوبی که انجام شده، وقتی از عقب‌ماندگی صحبت می‌کنیم، منکر قدم‌های مثبت نیستیم؛ اما این قدم‌های خوب هنوز ما را به جایگاه مطلوب نزدیک نکرده است. هنوز تا رسیدن به نقطه‌ای که در ساحت فرهنگ پیشرو و تولیدکننده فرهنگ باشیم، فاصله زیادی داریم.

 جوان‌آراسته با تأکید بر ضرورت تقویت جریان‌های فرهنگی و ایجاد اثرگذاری پایدار در جامعه گفت: برگزاری جشن‌هایی مانند راهپیمایی ۱۰ کیلومتری غدیر، جشن امام حسنی‌ها، جشن امت احمد و دیگر مناسبت‌هایی که در سال‌های اخیر برگزار شده، بدون تردید ظرفیت بالایی برای جذب مردم داشته است. بااین‌حال، این جشن‌ها به‌تنهایی کافی نیستند و نیاز دارند که مدل‌های مکمل و خلاقانه‌تری ایجاد شود.

 وی با بیان ضرورت گفتمان‌سازی فرهنگی تأکید کرد: این موضوع نیازمند گفت‌وگویی مفصل است. حرکت به‌سوی گفتمان‌سازی ضرورتی انکارناپذیر است و هرچند این فرایند پیچیدگی‌های خاص خود را دارد؛ اما در نهایت آنچه می‌تواند موفقیت یک جریان فرهنگی را تضمین کند، دستیابی به نقطه گفتمانی است.
 این پژوهشگر مذهبی افزود: ایده‌های فرهنگی و جریان‌های فرهنگی در نقطه گفتمانی توسعه پیدا می‌کنند و میزان اثرگذاری آن‌ها به حداکثر ممکن می‌رسد.

انتهای خبر/
کد مطلب: 429298