به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «استال پرس» تک روستا کارشناس کشاورزی در گفتگو با اسپوتنیک گفت: خرما یکی از میوههای بسیار قدیمی در مناطق جنوب ایران است.
اسناد دانشنامه فرهنگ مردم ایران نشان میدهد که در سفرنامهها و متون قدیمی همچون نوشتههای سیلوا ای فیگورا در زمان شاهعباس، نخلستانهای انبوه جنوب ایران (نواحی جاسک، لارستان، جهرم و مناطق خلیجفارس) مفصل توصیف شدهاند و خرما بهعنوان کالای تجاری اصلی موردتوجه بوده است.
تک روستا گفت، این همان دورهای است که ایران بهخاطر موقعیت جغرافیایی، آبوهوای گرم و دسترسی به منابع آبی در جنوب، محل مساعدی برای کشت نخل بوده است، و مصرف و تجارت خرما بهمرور در سنتهای محلی و آیینی تثبیت شده است.
وی در ادامه افزود، ایران امروز یکی از بازیگران مهم بازار جهانی خرما است. سالانه حدود ۱.۳ میلیون تن خرما در این کشور تولید میشود که ایران را در رتبه دوم یا سوم تولید جهانی قرار داده است. همچنین بیش از ۸۰ کشور خریدار خرماهای ایرانی هستند. طبق دادههای آماری در هشتماههٔ اخیر، حدود ۱۹۴ هزار تن انواع ارقام خرما از استانهای خرماخیز ایران به ارزش تقریبی ۱۷۵ میلیون دلار صادر شده است.
استانهایی مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان نقش بسیار مهمی در تولید و صادرات دارند. خوزستان بهتنهایی حدود ۲۵ درصد از تولید کشور را بر عهده دارد، معادل تقریباً ۴۲۵ هزار تن در سال.
تک روستا در پایان تصریح کرد، باوجود این تولید بالا و جایگاه جهانی، ایران با چالشهایی در زمینه بستهبندی، فراوری، صادرات فلهای و بازاریابی بینالمللی روبرو است. بخش عمده صادرات خرما بهصورت فله انجام میشود که باعث میشود ارزش افزوده کمتری نصیب تولیدکننده شود. بااینحال، ظرفیت اقتصادی خرما برای ایران فراتر از یک محصول کشاورزی ساده است.
ارزآوری قابلتوجه، اشتغال در مناطق محروم جنوب کشور، توسعه زیرساختهای سردخانهای و صنایع تبدیلی و تنوع ارقام از جمله نقاط قوتی هستند که اگر با سیاستگذاری مناسب همراه شوند، میتواند جایگاه ایران را در بازار جهانی باز هم تقویت کند.
انتهای خبر/