«استال پرس»
پروژه راهآهن چابهار زاهدان بهعنوان یکی از مهمترین طرحهای زیرساختی کشور در حوزه حملونقل و توسعه منطقهای، پس از سالها انتظار در سال ۱۳۸۸ در دولت دهم به ریاست محمود احمدینژاد تصویب شد. این طرح باهدف اتصال بندر راهبُردی چابهار به شبکه ریلی کشور و تقویت کریدور شمال جنوب، بخشی از برنامه کلان توسعه سواحل مکران محسوب میشود. باوجود تصویب اولیه، عملیات اجرایی پروژه تا سال ۱۳۹۲ بهطورجدی آغاز نشد و صرفاً بخشی از برنامههای مطالعاتی آن انجام شد؛ این پروژه در سال ۱۳۹۸ و بعد از مدتها بلاتکلیفی، در دولت دوازدهم، وارد فاز رسمی ریلگذاری و تخصیص بودجههای کلان شد.
در طول سالهای اخیر، پروژه با فراز و نشیبهایی مواجه بوده؛ از توقفهای موقت در عملیات اجرایی تا تأمین منابع مالی و تغییرات مدیریتی. بااینحال، طبق اعلام مسئولان، پیشرفت فیزیکی پروژه تا شهریور ۱۴۰۴ به بیش از ۸۰ درصد رسیده و دولت چهاردهم وعده داده که تا پایان سال جاری، مسیر ریلی چابهار زاهدان به بهرهبرداری کامل برسد. این مسیر نهتنها نقش حیاتی در توسعه اقتصادی جنوب شرق کشور دارد، بلکه میتواند جایگاه ایران را در ترانزیت منطقهای به طور چشمگیری ارتقا دهد.
راهآهن خاش ایرانشهر به پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصدی رسیده است
سرپرست حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان در تشریح آخرین وضعیت پروژه راهآهن چابهار نیکشهر ایرانشهر خاش زاهدان گفت: این پروژه از نظر منابع مالی مشکلی ندارد و بهخوبی تأمین میشود و خوشبختانه تعهدات دولت و سازمان برنامهوبودجه تقریباً محقق شده و روند کاری پروژه نیز در حال پیشرفت است.
مجید نوذری نژاد درباره محورهای مختلف این پروژه توضیح داد: تقریباً تمام محورها فعال هستند. باتوجهبه تعهدات موجود، اولویتبندی عملیات انجام شده و اکنون اولویت اول محور خاش ایرانشهر است. در این محدوده حدود ۱۱۰ کیلومتر ریلگذاری شده و پیشرفت فیزیکی آن به ۹۱ درصد رسیده است.
وی افزود: در محور ایرانشهر نیکشهر به دلیل صعبالعبور بودن شرایط، کمی عقبماندگی وجود دارد. در بخش چابهار نیکشهر نیز که یک قطعه آن در سنوات گذشته تکمیل شده، تاکنون ۸۳ درصد پیشرفت و حدود ۳۷ کیلومتر ریلگذاری انجام شده است.
نوذری نژاد اظهار داشت: برنامهریزی صورتگرفته نشان میدهد تا پایان آذرماه، ایرانشهر و بخش زیادی از چابهار نیکشهر به اتمام خواهد رسید و طبق برنامهریزیهای انجام شده، کل این پروژه تا پایان سال آماده خواهد شد، اما راهآهن صرفاً باز شدن خط نیست و الزامات دیگری نیز دارد. از جمله دستگاههای ارتباطی که خریداری شده و در حال ورود است، همچنین ساختمان ایستگاههای اصلی (چابهار، نیکشهر و ایرانشهر) و ایستگاههای بینراهی که در حال ساخت هستند.
عزم جدی دولت برای تکمیل خط راهآهن چابهار زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۴
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان، در نشستی گفت: پروژه راهآهن چابهار زاهدان که سالها با تأخیر مواجه بود، در ۱۳ سال گذشته تنها ۱۳ همت تأمین اعتبار شده بود، اما طی یازده ماه گذشته ۲۰ همت جدید برای آن پیشبینیشده است. با لطف خدا و تلاش همهجانبه، امیدواریم این پروژه تا پایان امسال و یا در ماههای ابتدایی سال آینده به بهرهبرداری برسد.
عطاالله اکبری افزود: راهآهن چابهار یک پروژه ملی با کارکرد بینالمللی است. این پروژه نهتنها زیرساختی است برای اتصال کشور به بازارهای منطقه و همچنین برگ برندهای برای چانهزنی استان در سطح ملی خواهد بود.
پروژه راهآهن چابهار زاهدان حلقه اتصال شرق کشور به کریدورهای بینالمللی است
معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان گفت: بررسیهای میدانی کافی و لازم از پروژههای مهم و زیرساختی استان مثل راهآهن چابهار زاهدان انجام شد و آن چیزی که تعهد وزارت راه و سازمان برنامهوبودجه است، تخصیص اعتبارات تا پایان سال است که بهخوبی به آن تزریق خواهد شد.
سید عبدالله ارجائی افزود: امیدواریم پیمانکار این پروژه هم بتواند تعهداتش را انجام دهد و پروژه تا پایان سال ۱۴۰۵ به سرانجام برسد.
وی خاطر نشان کرد: این پروژه در اولویت یک وزارت راه و شهرسازی است و نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی استاندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: پروژه راهآهن چابهار زاهدان حلقه اتصال شرق کشور به کریدورهای بینالمللی است و بهرهبرداری از این پروژه، نقش تعیینکنندهای در توسعه اقتصادی منطقه، ارتقای شاخصهای حملونقل و رونق صادرات ایفا خواهد کرد.
انتهای خبر/