پس از ۱۵ سال انتظار و تأخیرهای پیاپی، اَبَرپروژه راهآهن چابهار–زاهدان
اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران به کریدورهای جهانی
30 مرداد 1404 ساعت 14:05
با پیشرفت بیش از ۸۰ درصد در حال تکمیل است؛ طرحی که قرار است بندر اقیانوسی چابهار را به شبکه ریلی کشور و کریدورهای بینالمللی متصل کند و اقتصاد شرق ایران را متحول سازد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «استال پرس» راهآهن چابهار–زاهدان به عنوان یکی از مهمترین پروژههای زیربنایی کشور، روزهای پایانی ساخت خود را میگذراند. این خط ریلی به طول ۶۳۴ کیلومتر که کار احداث آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده، اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بنا بر اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، اعتبار کامل آن تا پایان امسال تأمین خواهد شد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی سید عبدالله ارجایی ، در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان در تاریخ ۲۸ و ۲۹ مرداد عنوان کرد که تمامی اعتبارات این پروژه راهبردی تخصیص داده میشود و عزم وزارتخانه بر جبران عقبماندگیهای زیرساختی استان است. به گفته او، راهآهن چابهار–زاهدان در اولویت نخست دولت قرار دارد و تکمیل آن میتواند تحولی اساسی در اقتصاد محلی و ملی ایجاد کند.این مسیر ریلی قرار است بندر شهید بهشتی چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران، را به شبکه سراسری متصل کند و زمینهساز توسعه ترانزیت کالا در کریدور شمال–جنوب و شرق کشور شود. به باور کارشناسان، بهرهبرداری از این طرح علاوه بر رونق صادرات، ظرفیتهای لجستیکی ایران را در رقابت با بنادر منطقه افزایش خواهد داد.
طبق آخرین گزارشها، بخشهای مختلف پروژه در مراحل پایانی قرار دارد:
عملیات زیرسازی کل مسیر ۸۶ درصد، تونلها ۹۰ درصد، پلهای کوچک ۷۶ درصد و پلهای بزرگ ۶۰ درصد پیشرفت کردهاند. همچنین تأمین تراورس از کارخانه زاهدان و ریل از ذوبآهن اصفهان در حال انجام است و تجهیز ایستگاههای اصلی در شهرهای چابهار، نیکشهر و ایرانشهر سرعت گرفته است.بخش زاهدان–خاش پیشتر در سال ۱۴۰۱ افتتاح شده و اکنون طولانیترین قطعه باقیمانده، یعنی چابهار-خاش با ۴۷۷ کیلومتر، در حال تکمیل است.
ارجایی ابراز امیدواری کرده است که پیمانکاران نیز تعهدات خود را بهموقع انجام دهند تا پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ وارد گام بهرهبرداری شود. البته برخی منابع زمان تکمیل نهایی را تا سال ۱۴۰۶ محتمل دانستهاند.بر اساس برآوردها، ارزش روز این پروژه حدود ۱.۵ میلیارد دلار است و تاکنون نزدیک به ۱۳.۸ همت از محلهای مختلف شامل صندوق توسعه ملی، منابع عمومی و تهاتر اختصاص یافته است.
خط ریلی چابهار–زاهدان در مجموع شامل ۱۴ ایستگاه مسافری، ۲۷ ایستگاه بینراهی و یک ایستگاه تشکیلاتی خواهد بود و ظرفیت سالانه آن جابهجایی ۲ میلیون نفر مسافر و ۷.۷ میلیون تن بار برآورد میشود.کارشناسان معتقدند تکمیل این طرح نهتنها موجب جهش اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان خواهد شد، بلکه آثار اجتماعی و امنیتی گستردهای نیز به همراه دارد. این خط ریلی، شرق ایران را به آسیای میانه و افغانستان متصل میکند و با ایجاد یک مسیر مطمئن به آبهای آزاد اقیانوسی، جایگاه ژئوپلیتیکی ایران را در منطقه ارتقا خواهد داد.با بهرهبرداری از این پروژه، وعده دیرینه اتصال سواحل مکران به ریل محقق خواهد شد.
وعدهای که اگرچه ۱۵ سال به طول انجامید، اما امروز بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک است؛ قطاری که قرار است بار توسعه شرق کشور را بر دوش بکشد، در حال رسیدن به ایستگاه پایانی است.گفتنی است که چندی پیش وزیر راه و شهرسازی فرزانه صادق وعده داده بود که خط ریلی چابهار-زاهدان تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.
با این حال، چند روز پیش عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، اعلام کرده بود که پیشرفت این پروژه هماکنون از ۸۲ درصد عبور کرده و طبق برنامهریزیها تا پایان سال جاری یا حداکثر در سهماهه نخست سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
انتهای خبر/
کد مطلب: 429217
آدرس مطلب: https://www.estalpress.ir/news/429217/اتصال-تنها-بندر-اقیانوسی-ایران-کریدورهای-جهانی