به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «
استال پرس» به نقل از روابط عمومی اداره راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت پروژه راه آهن چابهار – زاهدان از تخصیص کامل اعتبارات این طرح راهبردی تا پایان امسال خبر داد و گفت: عزم جدی وزارت راه و شهرسازی، جبران عقب ماندگی های زیرساختی استان سیستان و بلوچستان است.
سید عبدالله ارجایی در جریان سفر دو روزه (۲۸ و ۲۹ مرداد) به استان سیستان و بلوچستان، ضمن بازدید از روند اجرایی پروژه های ریلی، جاده ای و مسکن در شهرستان های سراوان، مهرستان، ایرانشهر و چابهار، بر تسریع در اجرای طرح های عمرانی تاکید کرد.
وی در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد:
«تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی بر این است که اعتبارات در نظر گرفته شده در قانون، به طور کامل تخصیص یابد تا عقب ماندگی های زیرساختی استان جبران شود.
ارجایی با اشاره به راه آهن چابهار – زاهدان به عنوان اَبَرپروژه وزارت راه و شهرسازی در این استان افزود:
«در این سفر بررسی های میدانی دقیقی درباره این طرح انجام شد و تعهد وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه، تخصیص اعتبارات آن تا پایان امسال است که به خوبی تزریق خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد پیمانکار پروژه نیز به تعهدات خود عمل کند تا این طرح راهبردی تا پایان سال جاری به سرانجام برسد.
وی خاطرنشان کرد: «راه آهن چابهار – زاهدان در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی استان و ارتقای شاخص های حمل ونقل ایفا خواهد کرد. این پروژه حلقه اتصال شرق کشور به کریدورهای بین المللی است و بهره برداری از آن می تواند در رونق صادرات و ایجاد تحول اقتصادی در منطقه بسیار اثرگذار باشد.
این ابَرپروژه ریلی به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر، با هدف اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی کشور در دستور کار قرار گرفته است و از مسیرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور می کند.
بر اساس آخرین آمارها، پیشرفت فیزیکی این پروژه در حدود 80 درصد است؛ بخشی از مسیر خاش تا زاهدان به بهره برداری رسیده و بخش چابهار تا نیک شهر در مرحله زیرسازی با پیشرفت نزدیک به ۸۷ درصد قرار دارد.
عملیات زیرسازی کل مسیر ۸۶٪، تونل ها ۹۰٪، پل های بزرگ ۶۰٪، پل های کوچک ۷۶٪، خاک برداری ۸۹٪، خاک ریزی ۷۵٪ و بتن ریزی ۷۸٪ پیشرفت کرده اند. همچنین تأمین تراورس از کارخانه زاهدان و ریل از ذوب آهن اصفهان در دست انجام است و تجهیز ایستگاه های ایرانشهر، چابهار و نیکشهر در جریان است.
اعتبارات تخصیص یافته تا کنون حدود ۱۳.۸ همت (شامل ۷.۴ همت از صندوق توسعه ملی، ۲.۲ همت منابع عمومی و ۴.۲ همت تهاتر) بوده است و ارزش روز پروژه حدود ۱.۵ میلیارد دلار و ارزش انجام شده نزدیک به ۴۵ همت برآورد شده است.
طبق گفته استاندار، این خط ریلی شامل ۱۴ ایستگاه مسافری، ۲۷ ایستگاه بین راهی و یک ایستگاه تشکیلاتی است و ظرفیت سالانه آن جابجایی ۲ میلیون نفر مسافر و ۷.۷ میلیون تن بار می باشد.
پیش بینی شده پروژه تا پایان سال جاری (۱۴۰۴) تکمیل و وارد فاز بهره برداری شود. برخی منابع نیز اتمام آن تا سال ۱۴۰۶ را محتمل دانسته اند.
این مسیر ریلی، حلقه اتصال شرق ایران به کریدورهای بین المللی است و نقش مهمی در افزایش صادرات، توسعه اقتصادی منطقه، بهبود حمل ونقل و ارتقای امنیت ملی ایفا می کند.
انتهای خبر/